Tijdens een buitengewone raadsvergadering op dinsdag 16 december 2014 is mevrouw Birgit Seelbinder tot 1e vrouwelijke ereburger van Marktredwitz benoemd. Vanuit de stad Roermond waren aanwezig wethouder Frans Schreurs en een 3 tal bestuursleden van de Stichting Swalmen – Marktredwitz. De nieuwe ereburger was bijna een kwart eeuw Oberbürgermeisterin van de Beierse stad Marktredwitz. Mevrouw Seelbinder heeft in haar ambtsperiode vele grotere en kleinere projecten gerealiseerd in Marktredwitz, die veelal ook bepalend waren voor de regio. Daarnaast is/was zij een vrouw met een passie voor een gezamenlijk Europa, wat blijkt uit de diverse partnerschappen die onder haar bewind zijn gesloten met o.a. La Mure (Frankrijk), Castelfranco Emilia (Italië), Vils (Oostenrijk) en Swalmen Roermond. Namens de delegatie uit Roermond / Swalmen, sprak Wiel Heyman de ereburger toe met de slotwoorden: Wenn es Birgit Seelbinder nicht gäbe, wüsste ich nicht ob unsere Freundschaft so stark wäre. ereburgerin (Oberbürgermeister Oliver Weigel overhandigt mevrouw Seelbinder de oorkonde behorende bij het ereburgerschap) Nog meer eer Daags na het ontvangen van het ereburgerschap van de stad Marktredwitz, ontving mevrouw Seelbinder in de stad Erlangen op 17 december 2014 uit handen van de Beierse minister van binnenlandse zaken – de heer Joachim Herrmann – het Bundesverdienstkreuz erster klasse, voor al haar verdiensten voor Marktredwitz en de regio. (de hoogste Duitse onderscheiding voor privépersonen) seelbinder_herrmann (Mevrouw Seelbinder met minister Joachim Herrmann)