Zaterdagmorgen 18 juli 2015 werd de Swalmener Platz in Marktredwitz feestelijk heropend na een grondige renovatie.
Dit “ronde punt” aan de ingang van Marktredwitz, werd in het bijzijn van locoburgemeester Angely Waajen en wethouder Frans Schreurs en onder muzikale begeleiding van Fanfare St. Laurentius, heropend door de Oberbürgermeister Oliver Weigel.
De drie grote stenen op de Platz symboliseren de 3 kernen van de voormalige gemeente: Swalmen – Boukoul en Asselt.
Tevens ontving het nieuwe informatiebord met foto’s van Swalmen/Roermond, de nodige aandacht van inwoners van Marktredwitz en de gasten uit Roermond.
Dit evenement vond plaats tijdens het weekend waarin diverse feestelijkheden plaatsvonden ter gelegenheid van het 10 jarig jubileum van de officiële partnerschap tussen Roermond/Swalmen en Marktredwitz, waarbij ook gasten uit La Mure (Frankrijk), Castelfranco-Emilia (Italië) en Vils (Oostenrijk) aanwezig waren.
Door de Gildeopleidingen Roermond en de Berufsschule Marktredwitz werd vrijdagavond reeds een overeenkomst getekend door Hans Ottmar Donnert (Berufsschule) en Peter Thuis (Gildeopleidingen) om op korte termijn te komen tot uitwisseling van studenten van beide scholen. Ook diverse optredens van de Swalmens Liedertafel en de Fanfare St. Laurentius brachten de handen op elkaar, terwijl leden van de Bridgeclub Nepomuk de degens hebben gekruist met hun collega’s uit Marktredwitz. Naast de diverse plichtplegingen genoten de 135 gasten uit Roermond ook zaterdagmiddag (en avond) van de festiviteiten op het traditionele Altstadtfest. Al met al een geslaagd jubileumfeest van een levendige partnerschap.

heropening_swalmer_platz
(wethouder Frans Schreurs, locoburgemeester Angely Waajen en Oberbürgermeister Oliver Weigel bij het informatiebord)

swalmer_platz
(de Swalmener Platz met de “Kernenstenen”)