Ondanks de “roerige zomer” binnen Europa, met diverse terroristische aanslagen, de vluchtelingenproblematiek en angst voor het voortbestaan van de EU, is het goed te kunnen berichten van positieve ontmoetingen, door “gewone” inwoners van Swalmen/Roermond en Marktredwitz.

Zo was een delegatie van de Stichting Swalmen – Marktredwitz, afgereisd naar Marktredwitz, om getuigen te zijn van de start van een groot 6 daags fietsfestijn, georganiseerd door de Bayerische Rundfunk.
Reden om voor Markterdwitz te kiezen als startplaats, was het feit dat Marktredwitz dit jaar herdacht dat het 200 jaar geleden onderdeel werd van Beieren en waardoor partnerstad Vils, tot Oostenrijk ging behoren.
Dit heugelijke feit is afgelopen jaar zowel in Marktredwitz als Vils diverse malen herdacht / gevierd.
Het feestelijke weekend in Marktredwitz werd vrijdagavond geopend met een Sommerserenade der Marktredwitzer  Blasmuzik.
Zaterdagmiddag werden de ruim 1200 fietsers verwelkomd en s ‘avonds was er een openluchtconcert met de ons aller bekende Nena, waarbij ruim 17.000 enthousiaste muziekliefhebbers aanwezig waren.

Zondagmorgen, vertrokken de 1.200 fietsers onder begeleiding van politie, ambulances, TV opnameploegen etc. via de Swalmenerplatz, – onder grote publieke belangstelling – voor hun 6 daagse fietstocht.
Een onvergetelijke gebeurtenis voor de inwoners van Marktredwitz en de genodigden uit de partnersteden.

Eind augustus waren een 15 tal leden van de Pfadfinder uit Marktredwitz te gast in Swalmen.
In de voor Pfadfinder uitermate geschikte blokhut van Jong Nederland  Swalmen, was een perfecte overnachtings gelegenheid gevonden.
Barbecueën, sporten, kanoën en/of rondvaart op de Maasplassen, bezoek aan het Drakendorp Beesel en aan Amsterdam, zijn slechts enkele activiteiten die op het programma stonden. Het enige nadeel, was gewoon de beperkte tijd, maar over 2 jaar staat het volgende bezoek reeds op de agenda.

Al met al, geslaagde activiteiten in het kader van de partnerschap in deze roerige tijden.

Dit najaar zal overigens ook een groep leerlingen van de Gildeopleidingen Roermond, een bezoek brengen aan onze partnerstad in het kader van de Scholenpartnerschap.

rotonde_blasmusik ontvangst_pfadfinder_swalmen
De Marktredwitzer Blasmuzik, wachtende op de Swalmenerplatz, om de fietsers muzikaal uit te geleiden. Ontvangst van de Pfadfinder aan de blokhut in Swalmen