Reeds geruime tijd waren er plannen om, ondanks alle corona maatregelen en het ( weer) niet doorgaan van het traditionele Altstadtfest, een bezoek te brengen aan Marktredwitz. Na overleg met enkele relaties in onze partnerstad werd duidelijk dat een bezoek eind augustus zou kunnen en binnen onze Stichting werd de afspraak gemaakt dat wij met z’n zessen zouden gaan.  Onze vrienden in Marktredwitz waren blij met ons voorgenomen bezoek en maakten plannen alsof we veertien dagen zouden blijven. Maar we hebben zelf een programma samengesteld zonder “officiële” afspraken. Lei Beek en Wim Leijendekkers reisden met hun partners met de auto en Wim en Nelly Evers met de trein.

Op donderdagmorgen 26 augustus vertrokken we rond acht uur naar Marktredwitz en om 16.00 uur konden we samen toasten op een goed verlopen “Anreise”. Na het diner in ons vertrouwde Hotel Meister Bär kregen we bezoek van leden van het Partnerschapscomité, nl. Ulrich Zahn (voorzitter) met Willi Englmann en Albin Artman.       Ook kwamen Kathrin Kellner en haar moeder Traudl ons begroeten, wij kennen hun via de Pfadfinder / Jong Nederland -relatie. Snel werd ons duidelijk dat alle corona – regels in Duitsland en speciaal in Beieren strenger zijn dan wij in Nederland de laatste tijd gewend waren, maar ook dat het inentingsprogramma ver achterloopt bij Nederland. Wel was het dragen van FFP-2 mondkapjes verplicht bij het lopen door een horeca gelegenheid en er werd een persoonsregistratie bijgehouden.

Vrijdagmorgen 27 augustus begon enigszins officieel met om 9.00 uur een bezoek aan het Neue Rathaus waarbij we werden vergezeld door Willi Englmann. We maakten kennis met de nieuwe Oberverwaltungsrat Stefan Walberer, de opvolger van Lothar Friedmann, die vanaf 1 juli met pensioen is. Tijdens ons gesprek met dhr. Walberer en zijn secretaresse kwam Oberbürgermeister Oliver Weigel ons begroeten en bood tot onze verrassing aan dat we gebruik konden maken van de 8-persoons stadsbus mét chauffeur. De zeer charmante secretaresse Magdalena Bäcker heeft ná dit officiële bezoek onze dames opgehaald en ons naar de Werkstatt van de Lebenshilfe gebracht waar we om 10.30 uur werden verwacht. De locatieleider en de begeleiders Ralph Nürnberger en Petra Jäckel stonden reeds bij de ingang op ons te wachten en we werden hartelijk begroet met aangepaste gebaren ( vuist, elleboog etc.)  Ook de werknemers waarmee we inmiddels sinds 2014 een speciale band hebben waren ingelicht en ondanks hun vrije dag toch aanwezig, zelfs in oranje shirt vanwege het voetbal van “die Holländer”! We kregen uitleg over alle corona regels in een werkplaats voor lichamelijk en geestelijk gehandicapten en over hun praktische problemen hiermee. Koffie en frisdrank stonden klaar en onze dames kregen een rondleiding voor zover dit nu mocht. Een zeer bijzonder bezoek sloten we af met een groepsfoto buiten, waar om 11.30 uur Magdalena met de stadsbus püncktlich op ons stond te wachten. Bij hun bezoek aan Roermond toonde de delegatie uit Marktredwitz grote belangstelling voor de ECI, vooral ook omdat zij inmiddels eigenaar zijn van de “ Glasschleif “,een leegstaand markant fabrieksgebouw uit 1912. De renovatie van deze imposante fabriekshal is inmiddels gestart, en met financiele bijdragen van de staat Beieren, de EU en Kreis (de omliggende gemeenten) wordt dit complex verbouwd tot een evenementenhal van 22 x 70 mtr. zonder pilaren ! Op dit moment wordt ruim 12 miljoen geïnvesteerd en voor ons de moeite waard om te gaan kijken.  We werden ontvangen door de architect en door de projectleider van de stad Marktredwitz, dhr. Alexander Reiss.  Tijdens een rondleiding werden we uitstekend geïnformeerd over de problemen van renovatie van een ruim 100 jaar oude hal en met bewondering keken we naar de 22 mtr. hoge dakconstructie. Ook de onderkeldering van deze hal was erg indrukwekkend en met de belofte straks bij de opening eind 2023 terug te komen besloten we deze, door de stad aangeboden, zeer interessante excursie.  Na deze activiteiten was er tijd voor kaffee mit kuchen en daarna voor onze dames een bezoek aan Kaufhaus Frey. In de avonduren was er eerst een diner in Hotel Bairischer Hof van de familie Schultheis ( ook een bekende van onze Stichting) en daarna een ontmoeting met Nicky Friedrich en Myonnie Bada-Albrecht van de Marktredwitzer Blasmusik. De dames hadden een tafel gereserveerd in een “gemütliches Lokal “ in het centrum en hier hebben we de avond verder doorgebracht.

Zaterdagmorgen 28 augustus om 11.00 uur hadden we een afspraak met het kunstenaars echtpaar Bärbel en Horst Kiessling in het Marktredwitzer Haus, ongeveer 10 km. verder in Waldershof. We hadden een busje gereserveerd bij ons hotel en op de afgesproken tijd waren we aanwezig bij een voorzichtig zonnetje.  Het weer veranderde van zon naar regen, daarna hagel, harde wind en mist en we waren blij in een gezellige ruimte onze ervaringen te kunnen uitwisselen   Horst vertelde e.e.a. over de omgeving en daarna stond een welkomstdrank voor ons klaar in het pas gerenoveerde restaurant. Een grote tafel was voor ons gereserveerd en op de voor de Kiesslings eigen manier werd aan ons één voor één gevraagd hoe het met ons ging. Bärbel had zelfs nog enkele leuke verhalen opgeschreven waar we vol aandacht naar hebben geluisterd.  Om 14.30 uur werden we door onze bus opgehaald; de tijd was omgevlogen. Zaterdagmiddag hadden we even “vrije tijd” en tijdens een wandeling door het centrum en het voormalige “Gartenschau Gelände” ontmoetten we nog bekende personen van het Katholischer Männerchor. Om 17.30 uur was een tafel gereserveerd in Restaurant Winkelmühle waar we met Kathrin en Traudl Kellner gezellig hebben gedineerd. Terug in Hotel Meister Bär hebben we de avond afgesloten met een schnaps van Heiner en Yvon Bär en getoast op Harrie !

Zondagmorgen 29 augustus kwamen Willi en Gisela Englmann afscheid nemen en hadden nog een tray Nothhaft bier meegebracht. Na het ontbijt vertrokken Wim, Bep, Lei en Nelly rond 10.00 uur weer naar Swalmen. Wim en Nelly bleven nog een dag langer en samen met Kathrin Kellner bezochten zij de stad Bayreuth met de trein. Hoewel het de hele dag regende  was het bezoek aan deze stad de moeite waard. Na een hartelijk afscheid van Kathrin en een afsluiting in de gaststätte van het hotel werd deze extra dag afgesloten.

Maandag 30 augustus bracht de Deutsche Bundesbahn ook de laatste twee reizigers veiligterug naar Mönchengladbach, om van hieruit weer snel thuis te zijn. Samen met de andere reizigers kunnen we terugkijken op een zeer plezierig, leerzaam maar ook ontspannen bezoek aan onze Partnerstad.

Wim Evers
september 2021