In 2016 is het 200 jaar geleden dat Marktredwitz “toetrad” tot de Duitse deelstaat Beieren en het  Duitse stadje Vils, Oostenrijks werd.
Ongetwijfeld een beladen en emotionele gebeurtenis voor de toenmalige bewoners van beide steden.
Dit jaar gedenkt men in beide gemeenten deze grenscorrecties met diverse festiviteiten. Waar het misschien in vroegere tijden de gebeurtenis beladen was, is er in het kader van de partnerschap tussen beide gemeenten besloten dit feit samen te vieren.
Zeker ook in Marktredwitz wordt hier uitgebreid aandacht aan besteed.
Een delegatie bestuursleden van de Stichting Swalmen – Marktredwitz mochten tijdens hun jaarlijks voorjaarsoverleg reeds kennismaken het voorlopige programma.

Enkele hoogtepunten:

• Jaarlijks Marktredwitzer Altstadtfest 16 juli.
  • Marktredwitz Beeft (vertaald) 30 en 31 juli.
  • Feestprogramma in Vils Oostenrijk zaterdag 6 augustus.
  • Evenement: “Lass dich von den Musen küssen“ in het Auenpark te Marktredwitz op 19 mei.

Dit laatste evenement wordt mede mogelijk gemaakt door het kunstenaarsechtpaar Bärbel en Horst Kiessling, die monden/lippen van bekende wereldburgers, zoals o.a.: Tina Turner, Marylin Monroe, Helene Fischer, Angela Merkel en bekende mensen uit Marktredwitz (op grote schaal) hebben uitgebeeld. Het kunstenaarsechtpaar heeft in 2014 geëxposeerd in Swalmen. Honderden belangstellenden hebben toen genoten van hun schilderijen.

Overige wetenswaardigheden.

Nadat verleden jaar de Swalmener Platz in Marktredwitz grondig is gerenoveerd, heeft de Stad ook de toegangsborden tot de Stad in een nieuw jasje gestoken.

kiessling  toegangsbord
Het kunstenaarsechtpaar
Horst en Bärbel  Kiessling
Oberbürgermeister Oliver Weigel (links) toont trots het nieuwe toegangsbord tot Marktredwitz